Változtassunk az értékesítés megítélésén!

Hisszük, hogy közösen elérhetjük, hogy Magyarországon megváltozzon az értékesítési szakma jövője és vonzó szakmává tegyük az emberek és a következő generáció számára.

Miért is kell erről beszélnünk?

Gondolkodál már arról, hogy milyen hatással vagy a világra?
Mindannyian nyomot hagyunk a környezetünkben – pozitívan vagy negatívan. Köztes út nincs. Legyünk azok, akik a pozitív változást hozzák el ebben a szakmában!

Sajnos Magyarországon az értékesítési szakma társadalmi megbecsülése nagyon alacsonyan van, és messze nincs összhangban azzal, amilyen értéket teremtünk és amekkora mentális és intellektuális befektetést igényel a munkatársak részéről.

Tudjuk, hogy az elmúlt évek alatt számtalan rossz tapasztalata is volt az embereknek, de ahogy az orvosok, ügyvédek és tanárok között is vannak akik nem teljes elhivatottsággal végzik a munkájukat, úgy ez ebben a szakmában is elkerülhetetlen.

Célunk, hogy elérjük, hogy az emberek figyelme a pozitív példákra irányuljon és megmutassuk ennek a szakmának a pozitív oldalát is, és azokat az értékeket amit az emberek életébe hozunk és rávilágítsunk arra, hogy ez mekkora felelősséggel, munkával és odafigyeléssel jár.

Hogyan vizsgálhatjuk, hogy valóban milyen a presztízse az értékesítési szakmának?

Szerettük volna elkerülni, hogy csak a saját tapasztalainkat vessük “papírra”, ezért kerestünk hivatalos felméréseket is, amik a szakmák presztízsét vizsgálják Magyarországon. Erre rendszeresen sor kerül a KSH mikrocenzusain keresztül, amik a szakmák presztízsszintjét hivatottak megállapítani a lakosság véleménye alapján.

Társadalmi hasznosság

Az első dolog, amit a kutatások során vizsgálnak, az hogy mennyire hasznos az adott szakma a társadalomnak, vagyis az értékteremtés és gazdasági vonatkozás szempontjából, hogy mit adunk a vállalati oldalnak és a fogyasztói rétegnek egyaránt.

Tudásszint

A másik szempont pedig, hogy az adott szakmához milyen szintű tudás szükséges. vagyis, hogy a befektetett munka szempontjából, hitelesek legyünk szakmailag.

Általános presztízs

Az első kettő szempont alapján pedig létrehoznak egy ranglistát, ami a vizsgált szakmákat állítja sorrendbe. A lista első felében azok a szakmák kapnak helyet, melyeket az emberek társadalmi hasznosság és tudás szint alapján is kimagaslónak gondolnak.

Mennyire hasznos a társadalomnak az értékesítés?

Mások szerint:

Az értékesítési szakma társadalmi szerepe az emberek szemében nagyon alacsony. A KSH mikrocenzusából kiolvasható, hogy egy értékesítési vezető munkájának társadalmi hasznát ugyanakkorának ítélik meg az emberek, mint egy fodrászét vagy egy gyári munkásét, egy tízes skálán nem érte el az ötös értéket sem (4,36).

Ehhez képest az ingatlanosok és pénzügyi tanácsadók társadalmi szerepének megítélése még rosszabb, mindössze 3,7 és 3,3 pont. Olyan szakmák, mint a hentes, kertész és traktoros társadalmi hasznosságát magasabbnak gondolják az emberek, mint az említett két terület és a költő, lakodalmas zenész vagy a biztonsági őrrel kerültek azonos kategóriába. A politikusokat ugyan sikerült megelőzni, de valószínűleg ez a nem a mi érdemünk, inkább az ő hiányosságukra utal…

Nézzük a valóságot! Szerintünk.

Segítünk a világot jobb hellyé tenni.

Vállalati oldalról nézve egy cég a világ legjobb és leghasznosabb termékét is legyárthatja, ha nincs egy jó értékesítés mögötte, akkor nem lesz képes fennmaradni, így a társadalmi segítség is elmarad.

Az értékesítő az, aki megismerteti a közönséggel és összeköti őket, így közvetett módon hozzájárul ahhoz, hogy elterjedjenek azok az értékek, amik által az emberek élete kényelmesebb, gazdagabb, élhetőbb lehet.

Ez gazdasági oldalról nézve a vállalkozások fennmaradását, növekedését és újabb termékek létrejöttét támogatja.

Segítünk a legjobb döntést hozni.

Vásárlói oldalról pedig annyira sok inger ér mindenkit, hogy egyre nehezebb a valódi értéket képviselő termékeket és szolgáltatásokat megkülönböztetni az értéktelenektől.

Egyre nagyobb frusztrációt vált ki, hogy a túl nagy kínálat mellett helyesen tudjunk dönteni. Ahhoz, hogy erre képesek legyünk fontos, hogy a megfelelő szakember segítsen, akinek a készségei és képességei adottak a feladathoz, hogy a döntésünkben és a választásunkban támogasson.

Ezáltal valóban olyan termékekhez és szolgáltatásokhoz jutunk hozzá, amik a mi igényeinket és szükségleteinket elégítik ki, hozzásegítve egy kényelmesebb, gazdagabb, egészségesebb életminőséghez mindenkit.

Mekkora tudás szükséges ehhez a szakmához?

Mások szerint:

A felmérés tudásszintre vonatkozó része sajnos tovább erősítette, hogy milyen megítélése van az embereknek az értékesítésről. Egy értékesítési menedzser munkájának tudásszintjét azonosnak gondolják egy könyvtároséval, vagy éppen egy légi utaskísérővel.

Az előzőhöz hasonlóan az ingatlan és pénzügyi területen dolgozókat ismét alacsonyabbra ítélték, ők egy kategóriába kerültek a mozdonyvezetőkkel, artistákkal és légkondi szerelőkkel. Olyan szakmáknál pedig, mint a pap, borász, órás vagy balett-táncos úgy gondolják, hogy magasabb tudásszintre van szükség.

Az igazán megdöbbentő, hogy egy banki ügyintéző tudását több, mint 20%-kal nagyobbnak ítélték meg, mint egy biztosítási ügynökét, ami olyan, mintha azt hinnénk, hogy egy orvos asszisztense többet tud, mint maga az orvos.

Nézzük a valóságot! Szerintünk.

Számtalan olyan szakma van, amit egyszer megtanulnak az emberek és azután nem igényel további energia befektetést. Az értékesítés azonban nem ilyen.

Folyamatos képzések szükségesek, hiszen kimagasló eredményeket csak akkor érhetünk el, amennyiben a termékeink vagy szolgáltatásainkat minden aspektusát ismerjük, azaz magas termékismerettel rendelkezünk, a piachoz igazodó, aktuális készségekkel rendelkezünk, ami a folyamatos változás miatt állandó tudásfrissítést igényel. Emellett különösen fontos, hogy megtanuljunk bánni és kommunikálni az emberekkel.

Ugyanakkor fontos még megemlíteni a mentális fejlődést, azaz megtanulni kezelni a ránk nehezedő nyomást a teljesítménykényszer miatt, az állandó megfelelést és stresszt, ami elengedhetetlen a megfelelő munkavégzéshez.

Összesítésben csúnyán alulmaradtunk

Összességében tehát borzasztóan szerepelt az értékesítés a foglalkozások presztízsének vizsgálatában és mindössze az 54., 80. és 98. helyezett lett, mely messze elmarad attól, amit valóban képvisel ez a szakma.

Mutassunk példát!

Hiszünk abban, hogy a megfelelő értékrend és kompetencia együttese az, ami az alapot adja ahhoz, hogy valaki igazán hiteles legyen és példát mutasson másoknak is.

A változáshoz pedig arra van szükség, hogy minél több ilyen értékesítőt lássanak az emberek (szakmán kívül és belül egyaránt), akik méltó módon és hitelesen képviselik ezt a területet.